România rămâne fără radare fixe pe autostrăzi și drumuri naționale: nu există sursă de finanțare

România, țara din Uniunea Europeană cu cele mai multe victime în accidente rutiere provocate de viteză excesivă, rămâne fără radare fixe încă cel puțin doi ani. Proiectul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), care prevedea montarea a 400 de radare fixe pe autostrăzi și drumuri naționale, a fost suspendat pe termen nelimitat. Motivul: Guvernul nu a alocat finanțarea necesară.
Potrivit Mediafax purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Șerbănescu a declarat că procedura de licitație nu a fost lansată deoarece nu există o sursă concretă de finanțare. Fără bani alocați în buget, proiectul nu poate fi demarat.
Inițial, autoritățile anunțau că radarele ar fi trebuit să fie funcționale încă din 2025. Acum, termenul realist pentru implementare este 2027, dacă finanțarea va fi aprobată și licitația va fi lansată cât mai curând. CNAIR estimează că doar procedura de achiziție și montajul ar dura cel puțin 18 luni.
Bugetul estimat era de aproximativ 79 de milioane de lei fără TVA (circa 100 milioane lei cu TVA și cheltuieli conexe).
Planul CNAIR avea ca obiectiv creșterea siguranței rutiere prin instalarea unui sistem de radare fixe conectate la platforma e-SIGUR. Aceste camere urmau să:
- monitorizeze viteza instantanee și viteza medie între două puncte,
- trimită automat amenda la domiciliul șoferului surprins că depășește limita legală,
- funcționeze permanent, pe sectoarele cu risc ridicat de accidente.